حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱ تیر , ۱۴۰۰ 13 ذو القعدة 1442 Tuesday, 22 June , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 25 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 1×
دروس اعتقادی و اخلاقی را جدی بگیریم
13 بهمن 1399 - 12:07
شناسه : 451
بازدید 89
0
به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های مدرسه علمیه زهرای اطهر و نقطه نظرات خانم راضیه سید خاموشی (ملقب به قندهاری) گفت و گویی با ایشان انجام شد .
ارسال توسط :
پ
پ

خانم راضیه سید خاموشی (ملقب به قندهاری)، دارای مدرک سطح ۲ حوزه، مؤسس مدرسه علمیه زهرای اطهر تهران می باشد که پس از گذشت ۱۰سال از تاسیس این مدرسه مدیریت آن را بر عهده دارد . وی همچنین مؤسس مدرسه علمیه الغدیر و مدرسه کوثریه نیز می باشد . به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های مدرسه علمیه زهرای اطهر و نقطه نظرات این مدیر گرامی در باره ی دروس اعتقادی و اخلاقی و… گفتگویی با ایشان انجام شده که از نظرتان می گذرد:

دروس اعتقادی و اخلاقی
دروس اعتقادی و اخلاقی
خانم قندهاری! شما در امر مدیریت چه نکاتی را اساسی و قابل توجه می دانید؟

معتقدم کار باید بر اساس تقوا و فقط برای رضای خدا انجام شود . کمک طلبیدن از ائمه معصومین (علیهم السلام)، بالاخص امام زمان (عج)، نیز نقش بسیار مهمی در موفقیت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد .

به نظر شما معیار شناخت «مدیر نمونه » چیست؟

مدیر نمونه، باید نسبت به طلاب، رافت و محبت مادری داشته باشد . خلاقیت و داشتن اطلاعات کافی، در امر مدیریت، یک اصل اساسی است . آرام نگه داشتن محیط آموزشی با مدیر است . مدیر از نظر رفتار اجتماعی نیز باید وجهه معقولی داشته باشد . در مسائل آموزشی، روانشناسی، سیاسی و اجتماعی نیز مطلع و آگاه باشد .

ارتباط و صمیمیت شما با طلاب مدرسه تان در چه حدی است؟

مرا مثل مادر می دانند و من نیز آن ها را فرزندان خودم می دانم . خیلی صمیمی هستیم . حتی گاهی با آن ها شوخی می کنم . تا حدی که بتوانم به مشکلاتشان نیز رسیدگی می کنم . در مجموع صمیمیتی که باید در هر محیط آموزشی وجود داشته باشد، میان طلاب و اساتید و مدیر این مدرسه نیز وجود دارد .

به نظر شما مدارس علمیه، اغلب با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

در جلساتی که مدیران با هم هستند، مشکلات مشترکی مطرح می شود . یکی از این مشکلات، سن طلاب ورودی است که تقریبا اکثر مدیران با آن مخالفت دارند . به تجربه ثابت شده که هر چه سن بالاتر باشد، انگیزه و ذوق آموختن دروس نیز بیشتر است . اگر از سن ۱۹ سالگی هم گزینش شوند، مساله ای نیست، اما حداقل تا سن ۲۵ سال در نظر گرفته شود .

آیا فکر نمی کنید که سنین پایین تر، نیاز بیشتری دارند که به حوزه وارد شوند؟

ما نمی گوییم نیاز ندارند، اما در سن بحرانی هستند . سنشان، سن ازدواج است و حال و هوای دیگری دارند . کم کم که سن بالاتر می رود و فرد، متاهل می شود، انگیزه و موقعیت بهتری برای آموختن دروس و ورود به حوزه را دارد . تمام مدیران معتقدند که گزینش طلاب، تا ۲۱ سال، خیلی کم است .

مشکلات مشترک دیگری نیز بین مدارس وجود دارد؟

دروس عقاید، تقریبا به یک معضل در مدارس علمیه تبدیل شده است . عقاید جزء اصول است . واقعا تعجب آور است که این قدر دست کم گرفته شود . قبلا ۳ دوره عقاید داشتیم، در حالی که اکنون تنها یک دوره است که حتی در این یک دوره، دائما کتابها در حال عوض شدن می باشد . ابتدا کتاب آیت الله مصباح یزدی تدریس می شد . بعد از آن کتاب «محاضرات » عربی تدریس شد که بعد از مدتی به فارسی تبدیل شد . از سال قبل هم، کتاب آقای ربانی را جایگزین آن کردند که خیلی اشکال داشت . مجددا آخر سال، کتاب عقاید آیت الله مصباح را برگرداندند که اگر چه کتاب خوبی است، اما شبهات جدید را پاسخگو نیست . به طور کلی، اگر این سیر تعویض کتاب عقاید را در نظر بگیریم، پی می بریم که واقعا به معضلی در مدارس علمیه تبدیل شده است .

در مورد کتب درسی دیگر هم، با مشکلی مواجه هستید؟

بعضی از کتب درسی مثل فرق و ادیان، مطالعاتی شده، که نباید این گونه باشد . چون در این صورت، فقط شب امتحان مروری می کنند و کتاب را کنار می گذارند . بعید است با حجم درسی که طلاب دارند، کتاب ۱۵۰، ۲۰۰ صفحه ای را که به خودشان سپرده شده، بخوانند .

در این مورد چه پیشنهادی دارید؟

شنیده ایم که چون استاد کم است و پاسخگوی تمام حوزه ها نیست، بعضی از کتاب ها را مطالعاتی کرده اند . در صورتی که می توان به ۲ یا ۳ مدرسه که امکانات بهتر و مناسب تری دارند، استاد معرفی کرد تا برای حوزه های دیگر استاد پروری کنند تا این کمبودها نیز جبران شود . حوزه ها باید استاد پروری کنند .

بیشترین دغدغه طلاب چه چیزهایی است؟

ما طلاب دانشجو زیاد داریم . آن ها می گویند که دروس دانشگاه ضعیف است، اما اگر دانشجو احساس کمبود کند و امکاناتی هم نداشته باشد، تحقیق می کند . ولی ما با این انگیزه به حوزه آمده ایم که کسری دانشگاه را جبران کنیم . اما می بینیم که حوزه هم تا حدودی شبیه دانشگاه شده است . مدرک گرایی گریبانگیر حوزویان هم شده است . اگر چه ما با مدرک حوزه مخالفتی نداریم و سپاسگزار مرکز مدیریت هم هستیم، اما باید این مشکل حل شود . برخی از دبیرستان وارد حوزه شده اند و با شبهات زیادی مواجه بوده اند و هنوز هم نتوانسته اند به شبهاتشان پاسخ دهند . خودشان می گویند که وقتی خودمان شبهه داریم، چه طور به شبهات دیگران پاسخ بگوییم؟ !

به نظر شما معیارهای مدرسه نمونه چه چیزهایی است؟

باید طلاب آن مدرسه، خصوصیات «سرباز امام زمان (عج)» را داشته باشند . از خودمان بپرسیم که سرباز امام زمان (عج) چگونه است؟ مخصوصا از نظر اخلاقی; چرا که در حوزه روی مقوله اخلاق کم کار شده است . مدارس علمیه باید روی اخلاق و دروس اعتقادی و اخلاقی طلاب اهتمام ویژه ای داشته باشند .

یک طلبه باید چه چیزهایی را سر لوحه کارهایش قرار دهد؟

تقوا، اخلاص، انگیزه .

چه برتری در مدرسه خودتان، نسبت به مدارس دیگر وجود دارد؟

مدرسه علمیه زهرای اطهر (علیهاالسلام) در میان مدارس کشور رتبه ششم را دارد .

لطفا از فعالیت های مدرسه تان برایمان بفرمایید .

فعالیتهای این مدرسه، اعم از فعالیت های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی و . . . به شرح ذیل است:

برگزاری جلسات مشاوره، برگزاری کلاس های ورزشی، تحلیل روزنامه ها، شرکت در مسابقات سطح حوزه و دانشگاه، مسابقات ستاد نهج البلاغه و کتب ستاد اقامه نماز، شرکت در مسابقه کتاب حکمت عبادات که یکی از ۱۰ برگزیده جایزه حج عمره از این مدرسه بود . برگزاری مراسم در مناسبات مذهبی و ملی، اعزام مبلغ، برگزاری اردوهای تفریحی – زیارتی (سالی یک نوبت مشهد، یک اردوی قم و یک سفر تفریحی)، تهیه جهیزیه به وسیله صندوق خیریه برای افراد نیازمند، حضور طلاب در همایش ها و . . . ، همچنین از ۲ دوره فارغ التحصیلان این مدرسه، اساتیدی در مدرسه حجت و الغدیر و . . . داریم و در مدرسه کوثر نیز، کادر، مدیر و مسؤول، از این مدرسه هستند .

در زمینه فعالیت های قرآنی نیز کلاس های حفظ، قرائت، تجوید، مفاهیم و . . . داریم .

برگزاری کلاس های فارغ التحصیلان زیر دیپلم (که بسیاری از حوزه ها ندارند)، پژوهش، اخذ باز خورد نظرات طلاب و اساتید و انتقال آن ها به مرکز، تنظیم امور پژوهشی از پایه اول تا پنجم، زیر نظر داشتن دروس آموزشی در رابطه با پژوهش مثل دروس روش تحقیق، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، زیر نظر داشتن تحقیقات دروس و مخصوصا دروس اعتقادی و اخلاقی ، تنظیم کلاس های فوق العاده روش تدریس، مقاله نویسی و فیش برداری، اجرای امور مربوط به پایان نامه ها، انتخاب استاد راهنما، توجیه طلاب، تشکیل شوراهای تحقیقاتی و . . . . همچنین کتابخانه، بانک CD و نوارخانه این مدرسه بسیار فعال است .

برای ثبت نام در دو پایه سیکل و دیپلم اینجا را کلیک کنید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.